Як пройти стрес-співбесіду?
Уявіть одну із ситуацій: на співбесіді на вас кричать, скаржаться на життя, на півгодини залишають в кабінеті одного, ставлять особисті питання. Не думайте, що рекрутер профан. Швидше за все, ви потрапили на стрес-інтерв’ю, а від вашої реакції залежить подальше працевлаштування.
На межі
Стрес-співбесіда – це вид інтерв’ю, на якому кандидатові створюють емоційно некомфортні умови, щоб оцінити рівень самовладання людини. За оцінками HR-фахівця компанії ICDMC Софії Першиной, формат екстремального співбесіди практикують близько 20% компаній в усьому світі.
На стрес-співбесіди у кандидата перевіряють:
- стресостійкість
- адекватність
- вміння мислити нестандартно
- швидкість реакції на подразники
- здатність зберігати шанобливе ставлення до себе і до співрозмовника
– У претендента може скластися враження, що на цьому місці роботи він зіткнеться з або з конфліктами. Важливо розуміти, що потенційний роботодавець хоче дізнатися, наскільки здобувач стресостійкий, як реагує на нестандартні ситуації, наскільки гнучко себе веде. Питання не несуть в собі мети образити чи зачепити кандидата, а є інструментом, щоб виявити слабкі і сильні сторони претендента на роботу, – попереджає старший HR-менеджер компанії iConText Group Іван Румянцев.
Умови для стресу
🟠 Нестандартні
- Особистого характеру
Плануєте сім’ю, дітей? З ким живете? На що жили, коли не працювали? Вам 45 років, а ви не заміжня, цікаво, що з вами не так?
- Провокаційні
Чим ви краще за інших кандидатів? Чому довго не можете працевлаштуватися? Які у вас недоліки? На що готові піти заради цієї посади? Ви впевнені, що гідні зарплати, яку озвучуєте? Чому вас «попросили» з попередньої роботи? Ваш колишній начальник охарактеризував вас як бездарного і ледачого співробітника, чому? Ви точно вмієте здобували освіту?
- Дивні
Чому Земля кругла? Скільки тенісних м’ячиків поміститься на борту літака? Зможете прочитати по пам’яті улюблений вірш?
- «Чому? » – Це питання інтерв’юер ставить на всі відповіді кандидата.
🟠 Некомфортна зустріч
- Нетипове приміщення. Загальний зал, кімната з технічним інвентарем, темне, шумне, холодне або задушливе місце, їдальня і т. д.
- Ігнорування. Наприклад, інтерв’юер постійно відволікається на дзвінки або спілкування з іншими людьми.
- Велика кількість інтерв’юерів. Вас проводить ціла команда: спеціаліст з підбору персоналу, потенційний керівник, начальник підрозділу, працівник служби безпеки, головбух і т. д.
- Жорсткий таймінг. На кожну відповідь вам дають певний час і обрубують відповіді, якщо зволікайте.
- Некоректне спілкування. Співрозмовник перейшов на «ти», перебиває вас, говорить не по темі, «ллє воду», робить грубі зауваження. Наприклад, під час розмови про досвід вас можуть раптово запитати, коли ви в останній раз мили голову.
🟠 Запізнення
– Навмисна затримка початку співбесіди на 30 хвилин і більше – це популярний метод. Який наймає спеціаліст дивиться, як ви себе поведете: запаникуете, почнете запитувати у співробітників, коли почнеться зустріч, будете смиренно чекати. Варіантів багато. Який з них правильний, ви дізнаєтеся тільки за підсумками співбесіди або прийому на роботу, – розповідає Іван Румянцев.
Підказка: від майбутніх рядових співробітників чекають, що ті зуміють зайняти себе під час очікування, наприклад, що дістануть ноутбук і займуться своїми справами. Від претендентів на посаду керівника потрібна ініціатива – без скандалів домогтися швидкого початку співбесіди.
🟠 Тести
Роботодавець може попросити вас пройти тест або опитувальник, а коли ви відповісте на всі питання, що вас попросять зробити це знову, потім ще раз і ще. Або ж вам можуть запропонувати заповнити анкету на 100+ запитань, а потім попросять її переписати, так як «перевіряючий не зміг розібрати почерк».
Хто в «групі ризику»?
Найчастіше перевіряють кандидатів у банківській сфері, IT-компаніях, сфері продажів та послуг, під удар потрапляють державні та силові структури.
Якщо вакансія передбачає тісну роботу з великою кількістю людей, секретною інформацією, якщо для виконання завдань на посаді необхідно швидко орієнтуватися і брати себе в руки в напружені моменти, вам з великою ймовірністю влаштують стрес-співбесіда.
Не виключено, що вам попадеться подібне інтерв’ю і на позицію бухгалтера в приватній компанії. Все залежить від керівництва і методів, до яких звик рекрутер або ейчар.
Як вести себе на стрес-інтерв’ю?
Перше правило: на стрес-інтерв’ю немає правильних відповідей
Заготовте розповідь про себе, подивіться в інтернеті з прикладами стрес-інтерв’ю, подумайте, як повели б себе в подібних ситуаціях. Крім того, за туториалам ви швидше навчитеся відрізняти співбесіду-перевірку від звичайного хамства ейчара.
Розслабтеся. Якщо в процесі бесіди відчуєте роздратування, візьміть паузу, попийте води або зробіть глибокий вдих. Не ображайтесь на роботодавця і не сумнівайтеся в собі: якщо вас запросили на інтерв’ю, то вже вважають гідним кандидатом.
Будьте собою. Якщо стресові ситуації відтворюють на інтерв’ю, то вони будуть і в роботі. Реагуйте так, як це зазвичай робите.
Відповідайте чітко, можна з гумором. Думайте про зміст питання, а не про форму. На питання про особисте життя можна відповісти, що відповіді не характеризують вас як спеціаліста; на питання, чи готові ви змінити зачіску заради посади, можна відповісти, що не готові, але згодні іноді затримуватися на роботі; на прохання станцювати, скажіть, що не репетирували, але готові станцювати з інтерв’юером, якщо вашу кандидатуру схвалять. Варіантів багато.
Повідомте про свій стан. Якщо вам дуже некомфортно, уточніть, чим викликаний подібний формат спілкування. Ви маєте право перервати співбесіду, попросити замінити вам стілець, провітрити приміщення, коли захочете.
Приймати пропозицію про роботу після «такого»?
Після стрес-інтерв’ю фахівець з найму зазвичай просить у кандидата вибачення за заподіяні незручності і повідомляє, що проходила спеціальна перевірка. Якщо пояснення не пішли, є ризик, що в компанії прийнято так спілкуватися з співробітниками. Уточніть цей момент самостійно.
Якщо після інтерв’ю вам роблять оффер, запитайте, як часто стресові ситуації будуть виникати в реальній роботі. Лише потім вирішуйте, працювати в напружених умовах або шукати місце спокійніше.